Articolul a fost preluat de la cotidianul Vocea Transilvaniei.
Borşenii sunt la un pas de revoltă din nou iar motivul este acelaşi: DN 18. Deşi li s-a promis de nenumărate ori că tronsonul Moisei-Iacobeni va fi reabilitat iar banii există deja, nimeni nu face nimic. Sătui de gropi, locuitorii oraşului de la poalele Pietrosului Rodnei sunt decişi să nu mai facă nicio concesie,scrie cotidianul regional Vocea Transilvaniei.
„Legat de reabilitarea DN 18 tronsonul Moisei-Iacobeni trebuie să vă aduc la cunoștință faptul că suntem în continuare sfidați și marginalizați de către conducerea CNADNR, responsabilă cu rezolvarea acestei probleme. Ieri am avut programată o audiență la directorul general CNADNR, «domnul» Narcis Neaga. Bineînțeles că nu a binevoit să ne asculte personal of-ul, probabil avea alte probleme mult mai importante de rezolvat. După ce l-am așteptat circa 30 de minute, am fost preluați de către domnul director Stefan Ionita. În urma discuțiilor purtate cu dânsul, proiectul se află momentan în faza procedurilor de evaluare…”, a precizat deputatul originar din Borşa, Nuţu Fonta.
„Bani există, proiectul este evaluat”
Potrivit declaraţiilor deputatului Nuţu Fonta, banii necesari acestui proiect au fost alocaţi încă de la finele anului trecut şi este cert că lucrarea nu mai poate fi amânată.
„Ceea ce știu sigur este faptul că există bani alocați în buget pentru realizarea acestui proiect, reabilitarea acestui tronson nu mai poate fi amânată, starea drumurilor este sub orice critică, iar oamenii au ajuns la limita răbdării şi că s-au depus toate eforturile amiabile posibile pentru începerea acestui proiect anul acesta și am fost cu toții suficient de înţelegători. Ceea ce nu înțeleg este motivul pentru care se tergiversează la nesfârșit rezolvarea acestei probleme de către CNADNR. Fie că sunt motive de natură electorală, sau pur și simplu nepăsare din partea celor responsabili, cred că factorii de decizie din conducerea CNADNR trebuie să înțeleagă că au obligaţia de a rezolva această problemă și de a pune în siguranță circulația autovehiculelor pe drumurile publice”, a mai adăugat deputatul.
Plângere penală pe numele directorului CNADNR
Borşenii sunt decişi să îl acţioneze pe directorul CNADNR, Narcis Neaga în judecată. Î-ar imputa astfel toate accidentele care au avut loc în zonă din cauza stării precare a drumului.
„Atât Borșa, Moiseiul, cât și Iacobeniul fac parte din România! Așadar, fac un ultim apel la bunul simț al domnului Narcis Neaga, pe care îl rog respectuos să-și ia în serios atribuțiile funcției pe care o deține și să ia toate măsurile pentru a nu amâna la nesfârșit reabilitarea DN 18. Voi solicita și o statistică privind numărul accidentelor petrecute pe acest tronson de drum, cât și a societăților falimentate și a locurilor de muncă pierdute din cauza iresponsabilității CNADNR. Toți cei lezați și prejudiciați pot să depună plângeri penale împotriva domnului Narcis Neaga, directorul general CNADNR”, a subliniat Fonta.
Borşenii, pregătiţi să iasă în stradă
O nouă amânare a reabilitarii DN 18 va duce în mod cert la un nou miting de protest, la care vor lua parte în mod activ toţi locuitorii zonei. Decizia de a ieşi din nou în stradă nu este o premieră pentru borşeni. Aceştia au mai protestat iar în urma scandalului CNADNR a găsit fiondurile necesare pentru punerea ân siguranţă a circulaţiei, pe scurt pentru plombarea gropilor. Acest lucru însă nu-i mai mulţumeşte pe riverani.
„Se pare că în România doar vocea străzii are efect asupra celor responsabili cu asigurarea minimelor condiții decente pentru cetățeni. Îmi pare nespus de rău și sunt de-a dreptul indignat de faptul că suntem sfidați și marginalizați în continuare, iar dacă trebuie să apelăm la măsuri drastice în semn de protest față de autoritățile statului, pentru a ne putea asigura o stare de normalitate, o vom face! Nu cerem să ni se facă un favor, este pur și simplu datoria și responsabilitatea lor”, a punctat deputatul maramureşean.
Turiştii ocolesc Marmureşul
Starea proastă a drumurilor se oglindeşte în numărul relativ scăzut de turişti. Cel puţin asta reiese din datele oficiale înregistrate de Direcţia Judeţeană de Statistică Maramureş.
Oficial, capacitatea de cazare turistică în funcţiune a structurilor de primire turistică în trimestrul întâi din 2014 a fost de 398.554 locuri pe zile hoteliere, mai mică cu 1,5% faţă de perioada similară din anul 2013.
„În primul trimestrul din 2014 hotelurile au deţinut cea mai mare pondere (39,8%) din totalul capacităţii de cazare turistică în funcţiune, fiind urmate de pensiuni agroturistice 21,4%, pensiuni turistice 18,1%, tabere de elevi şi preşcolari 7,0%, hosteluri 4,6% şi restul tipurilor de structuri de primire turistică cu funcţiuni de cazare turistică 9,1%”, a declarat Marius Pop, directorul executiv DN 18adjunct al Direcţiei Judeţene de Statistică Maramureş.
DN18, capăt de linie
Drumul Național 18, care leagă Baia Mare de Iacobeni, județul Suceava, pe relația Sighetu Marmaţiei – Moisei – Borşa, are o lungime de 197,53 km, iar valoarea estimată a lucrărilor de reabilitare a fost de 235 de milioane de euro, prin finanţare de la Banca Europeană de Investiţii (BEI).
Pentru reabilitare, drumul a fost împărţit în trei tronsoane: de la Baia Mare la Sighetu Marmaţiei – 47,2 km, cu o valoare a lucrărilor de 45 de milioane de euro – executant Aktor Greece, din Grecia; de la Sighetu Marmaţiei la Moisei – 62 km pentru 32,5 milioane euro – executant JV SC Spedition UMB SRL – SC Tehnostrade SRL din România. Tronsonul trei, de la Moisei la Iacobeni – 89 km pentru 81 milioane euro – executant Shapir Structures, Israel.
Cele trei tronsoane din DN 18 au primit finanţare în proporţie de 55% de la Guvern şi 45% de la Banca Europeană de Investiţii, prin Programul de Reabilitare Drumuri. Era estimat ca cele trei companii să primească aproape 659 de milioane de lei plus TVA, cu 144 de milioane mai puţin decât estimase iniţial Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale (CNADNR).
Lucrările au demarat în luna aprilie 2012 pe toate cele trei tronsoane.
Lucrările au demarat în luna aprilie 2012 pe toate cele trei tronsoane.
Pe data de 20 februarie 2014, a avut loc recepţia la terminarea lucrărilor de reabilitare pe DN 18, pe sectorul Sighetu Marmaţiei – Moisei, sectorul de drum reabilitat de firma „regelui şoselelor”, băcăuanul Dorin Umbrărescu.
Din cauză că Guvernul nu a asigurat finanţare, atât grecii, cât şi israelienii au stopat lucrările.
Din cauză că Guvernul nu a asigurat finanţare, atât grecii, cât şi israelienii au stopat lucrările.
Cu toate acestea, pe bucata Baia Mare – Sighetu Marmaţiei, lucrările au fost reluate în această primăvară de cei de la Aktor. La Moisei-Iacobeni a fost reziliat contractul cu Shapir şi NADNR Regionala Cluj a făcut lucrări de punere în siguranţă a circulaţiei rutiere. Pe acest tronson a fost reluată lictaţia dar procedura este „în evaluare”,
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Comentariile dumneavoastra aici!
Comentariile injurioase sau care conțin cuvinte obscene, vor fi șterse,de asemenea și comentariile care aduc atingere demnității!
Comentariile care sunt postate cu scopul de a face reclamă sau care conțin linkuri spre site-uri vor fi șterse, de asemenea tot ceea ce este reclamă directă sau mascată, va fi șters!