Ierusalimul si evlavia crestinilor
Intr-un mod cu totul aparte la Ierusalim popasurile Mintuitorului nostru Iisus Cristos,actualizeza neintrerupt timpul ultimelor zile din viata pamanteasca a Mantuitorului. Începand cu Duminica Floriilor deopotriva slujbele si procesiunile crestine urca in frumusete si intensitate pana la cea mai mare sarbatoare a Crestinatatii, si anume Învierea Domnului. Cu toate ca atentia crestinismului se indreapta cu precadere spre Minunea Coborarii Sfintei Lumini, miezul dramatic al Saptamanii Patimilor ramane procesiunea Drumul Crucii. Ea reconstituie ultimul drum al Mantuitorului parcurs sub povara crucii, de la locul judecatii nedrepte din Pretoriu pana la locul rastignirii de pe muntele Golgota.
Se stie că Drumul Crucii si popasurile sale sint extrem de populare în rândul crestinilor.Aproape că nu există biserică catolica în care să nu fie o reprezentare a Drumului Crucii,în timp ce iconografia ortodoxă este extrem de rezervată pe această temă.La Ierusalim însă,şi ortodocşii,fie ei pelerini plini de evlavie sau simpli turişti,au două obiective majore în interiorul Sfintei Cetăţi: Biserica Sfântului Mormânt şi „Via Dolorosa” cu cele 14 popasuri ale sale.Aceasta pentru că la Ierusalim Drumul Crucii nu este numai un prilej de rugăciune şi rememorare a pătimirii Domnului, ci şi o întoarcere în timp şi o incursiune în spaţiul în care această pătimire a avut loc propriu-zis.
Denumirea de „Via Dolorosa” este relativ recentă, iar ruta parcursă s-a schimbat de-a lungul secolelor de mai multe ori. Traseul care se practică în zilele noastre, lung de circa 1 km, este însă cel din perioada bizantină şi, cu toate „sistematizările” pe care oraşul le-a suferit de-a lungul secolelor, este foarte apropiat de drumul pe care l-a făcut Hristos în Vinerea Mare de la Pretoriu până la Golgota.
Pelerinajul pe Drumul Crucii în Vinerea Mare se regăseşte între ceremoniile organizate de Bisericile Crestine din Ierusalimului înainte de Sfintul Paşte, alături de slujba de la Capela Înălţării, de procesiunea la Mormântul lui Lazăr, de slujba de la „Locul Botezului” de la Iordan sau de ceremonia „Spălării picioarelor”.
Credinciosii merg în linişte într-o ordine desăvârşită, cu opriri disciplinate, cântând atunci când trebuia sau ascultând nemişcaţi citirile din Sfânta Evanghelie,
Se consideră că Drumul Crucii începe cu Pretoriul sau Fortăreaţa Antonia care era aşezată în colţul de nord-vest al Templului şi era sediul garnizoanei romane şi reşedinţa guvernatorului pe timpul sărbătorilor iudaice. Pretoriul a fost însă distrus în anul 70 din ordinul lui Titus, odată cu Templul. În curtea lui interioară „pardosită cu pietre” din care s-a păstrat o parte până astăzi, s-a desfăşurat judecata publică a lui Hristos de către Pilat şi tot aici a avut loc apoi biciuirea, încoronarea cu spini şi batjocorirea Domnului.Crestinii Ortodocsi au aici un sfint locas numit Biserica Invierii,iar cei Catolici biserica numită „a condamnării”, o alta „a biciuirii” şi cea cunoscută drept „Ecce homo”.
Temniţa unde a fost închis Mântuitorul aparţine însă Patriarhiei Ierusalimului. În temniţă se pot vedea până astăzi atât locul unde a stat Hristos cât şi celula în care fusese închis Baraba. De la temniţă porneşte procesiunea ortodoxă pe Drumul Crucii în Vinerea Mare.
Ca un inainte mergator al pelerinilor Mintuitorul insusi cheama mereu firea noastra neputinciosa spre urmarea lui, spre nadejdea invierii zicand:
-„Daca voieste cineva sa vina dupa Mine, sa se lepede de sine, sa-si ia crucea in fiecare zi si sa ma urmeze pe Mine” (Luca 9, 23).
,,Drumul Crucii” devine mai mult decat o frumoasa procesiune care invesmanteaza Ierusalimul,ci devine un mod de a ne trai viata alaturi de Hristos,de a urma chemarea Lui de pretutindeni. Este, dupa cum putem vedea, un element de legatura intre oameni si Dumnezeu, o cale demna de urmat care ne conduce totdeauna spre biruinta. În acest sens, drumul crucii imbraca nenumarate semnificatii, materiale si spirituale, o cale de unire in interiorul familiei, in interiorul comunitatilor si poate in intreaga suflare. De asemenea, ar putea fi parcursul unui gand care urca prin sudoare spre implinirea unei lucrari bune si mantuitoare...
Cele paisprezece statii ale Drumului Crucii marcheaza cate o oprire a Mantuitorului sub povara Crucii
Statia I-(Condamnarea la moarte)
Statia II -(Punerea Crucii pe umerii Domnului)
Statia IV ( Mantuitorul se intalneste cu Sfanta Sa Maica)
Statia V (Intalnirea cu Simon Cirineanul)
Statia VI (Intalnirea Domnului cu Veronica)
Statia VII (Iisus cade a doua oara sub povara crucii)
Statia VIII (Intalnirea Domnului cu fiicele Ierusalimului care plangeau)
Statia IX (Iisus cade a treia oara sub povara crucii)
Statia X (Iisus este dezbracat de hainele Sale)
Statia XI (Iisus este pironit pe cruce)
Statia XII (Iisus moare pe cruce)
Statia XIII (Coborarea Domnului de pe cruce)
Statia XIV (Punerea Domnului in mormant)
Statia XV (Invierea)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Comentariile dumneavoastra aici!
Comentariile injurioase sau care conțin cuvinte obscene, vor fi șterse,de asemenea și comentariile care aduc atingere demnității!
Comentariile care sunt postate cu scopul de a face reclamă sau care conțin linkuri spre site-uri vor fi șterse, de asemenea tot ceea ce este reclamă directă sau mascată, va fi șters!